اگر شما هم قصد دارید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، اصلا نگران نباشید. دریافت مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی برخلاف تصورتان اصلا کار سختی نیست و در چندین مرحله به سادگی می توانید این مجوز ها را دریافت کنید. ما مجوزهای لازم برای طراحی فروشگاه اینترنتی را برایتان معرفی می کنیم.
در این مقاله به سادگی با نحوه دریافت مجوز ها برای طراحی فروشگاه اینترنتی آشنا خواهید شد. در ابتدا بررسی کنیم که عبارت فروشگاه اینترنتی به کدام سایت ها اطلاق می شود. فهرستی از مطالبی که بررسی می کنیم به این شرح است:
وب سایت های اینترنتی چندین نوع هستند، برای مثال وب سایت های شرکتی، وب سایت های خدماتی، وب سایت های تبلیغاتی و …، یکی از انواع وب سایت های اینترنتی سایت های فروشگاهی یا همان فروشگاه های اینترنتی هستند که امروزه بازار آن ها بسیار داغ است. در این گونه سایت ها محصولات به صورت اینترنتی به فروش می رسد. انواع محصولات مختلف از جمله پوشاک، مواد غذایی و خوراکی، لوازم آرایشی و بهداشتتی، لوازم الکترونیکی، کتاب و البته فایل را می توان از طریق فروشگاه های اینترنتی به فروش رساند. امکانات فروشگاه های اینترنتی با توجه به ت های کاری هر مجموعه می تواند متفاوت باشد.
برخی از نمونه کارهای فروشگاه اینترنتی را اینجا مشاهده کنید.
سوال هایی که ممکن است در رابطه با نماد اعتماد داشته باشید:
برای دریافت نشان نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، پس از مطالعه و بررسی دقیق قوانین و موارد مورد نیاز، از طریق سایت نماد اعتماد اقدام به ثبت نام نمایید.
این مجوزها شامل همان گروه صنفی است مثلاً برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد، برای محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان و یا هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه می باشد. بدیهی است که سایر سایت ها مانند سایت های شرکتی و شخصی نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند. این نوع مجوز بسته به صنف و کسب و کار شما قابل دریافت می باشد.
نکته: صرف نظر از نوع فعالیت، می توانید وب سایت خود را در ستاد ساماندهی سایتهای اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی ثبت نمائید.
ستاد ساماندهی وابسته به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای احراز هویت سایت های اینترنتی کشور می باشد. یکی از مزایای ثبت نام در این ستاد، جلوگیری از فیلتر شدن احتمالی وب سایت است.
امروزه کسب رضایت و اعتماد کاربران امری مهم می باشد. یکی از مواردی که باعث اعتماد بیشتر کاربران به شما می شود، قرارگیری لوگوی این سازمان می باشد در وب سایت شما است که پس از ثبت نام و دریافت تأییدیه از سمت این سازمان می توانید آن را دریافت کنید. همچنین به زودی وب سایت هایی که در این سامانه ثبت نام نکرده اند مم به ثبت نام می شوند.
نشان این سامانه مانند نشان نماد اعتماد الکترونیک به صورت موقت و دائمی صادر می شود. نشان موقت زمانی اعطا می شود که شما در سامانه ثبت نام کرده و هنوز صلاحیت شما در دست بررسی باشد. مدت زمان اعتبار نماد دائم این سازمان 6 ماه است.
شما زمانی موفق به دریافت نشان دائمی می شوید که اطلاعات شما با اطلاعات سازمان ثبت احوال مطابقت داشته و همچنین فعالیت سایت شما منطبق با فعالیت شرکت یا حوضه کاری شما باشد.
ثبت نام در این سامانه برای تمام سایت های ایرانی اامی است و حتی سایت های شخصی نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند. این در حالی است که فقط وب سایت های فروشگاهی مم به ثبت نام در سامانه اینماد می باشند.
با افزایش رسانه های آنلاین و افزایش تقاضا برای دریافت امتیاز انتشار نشریات، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه ای الکترونیکی برای درخواست اخذ مجوز راه اندازی کرده است
در راه اندازی فروشگاه اینترنتی عوامل بسیاری را باید مورد بررسی قرار دهید تا کسب و کار شما با شکست مواجه نشود. از مهم ترین عوامل تأثیر گذار در رونق کسب و کار شما، سایت فروشگاهی شما است. ابتدا نیازهای بازار مورد هدف خود را بررسی کنید و سپس برای راه اندازی بخش آنلاین با افراد متخصص در این حوزه م کنید و از آن ها راهکارهای لازم را دریافت کنید. برای دریافت مجوزها و کارهای قانونی آن عجله نداشته باشید و همه ی کارهای خود را قدم به قدم و پس از تکمیل دیگر فرآیندهای راه اندازی فروشگاه خود انجام دهید.
درباره این سایت